Για 9η συνεχόμενη χρονιά η Ένωση Ελληνικού Ντοκιμαντέρ διοργανώνει την μεγάλη γιορτή του ντοκιμαντέρ “Με Τα Μάτια Ανοιχτά” στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος από τις 26 ως τις 29 Σεπτεμβρίου.
Με το βλέμμα στραμμένο τόσο στην τρέχουσα κοινωνική επικαιρότητα, όσο και στην ανεξάρτητη δημιουργία παρουσιάζει σε ένα γεμάτο τετραήμερο, μια επιλογή 12 νέων ταινιών που ανοίγουν τον διάλογο με το βλέμμα στην ατομική και συλλογική πραγματικότητα.
Επίσης θα παρουσιαστούν δύο σημαντικά αφιερώματα:
• Αφιέρωμα στην ατρόμητη ντοκιμαντερίστρια και μέλος της Ενωσής, που έφυγε πρόσφατα, Ανζελίκ Κουρούνη
• Αφιέρωμα στον πολυσχιδή σκηνοθέτη και ποιητή Λευτέρη Ξανθόπουλο, σε συνεργασία με την Ταινιοθήκη της Ελλάδος και το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου.
Επίσημος προσκεκλημένος της γιορτής, ο πολυβραβευμένος σκηνοθέτης Eyal Sivan, ο οποίος μέσα από το έργο του ασχολείται κριτικά με την εβραϊκή του κληρονομιά αλλά και την απάνθρωπη γενοκτόνα πολιτική κατά του Παλαιστινιακού λαού.
Τέλος στα πλαίσια αυτής της γιορτής του φετινού Αφιερώματος έχουν προγραμματιστεί σεμινάριο σε συνεργασία με το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης & Masterclasses με διακεκριμένους επαγγελματίες του χώρου.
Πρόγραμμα προβολών:
Πέμπτη 26/09
18:00 – 20:00 Αφιέρωμα στον Λευτέρη Ξανθόπουλο σε συνεργασία με την Ταινιοθήκη της Ελλάδος και το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου
Λευτέρης Ξανθόπουλος | Ο Γιώργος από τα Σωτηριάνικα | 47’
Το δεύτερο μέρος της τριλογίας του μεταναστευτικού ζητήματος, από την πλευρά ενός επιτυχημένου Έλληνα της διασποράς, του εστιάτορα Γιώργου Κοζομπόλη που βρέθηκε στα μέσα του 1960 από το χωριό Σωτηριάνικα της Μάνης, στην ανεπτυγμένη Χαϊδελβέργη της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Γερμανίας.
Λευτέρης Ξανθόπουλος | Στα Τουρκοβούνια | 25’
Το τρίτο μέρος της τριλογίας της διασποράς. Εσωτερικοί μετανάστες στην Αθήνα, μετά τον εμφύλιο πόλεμο, εποικίζουν τις κορυφογραμμές της λοφοσειράς των Τουρκοβουνίων.
Ο Λευτέρης μιλάει για τον Λευτέρη. Αποσπάσματα από συνεντεύξεις του όπου ο ίδιος μιλάει για το έργο του.
Το αφιέρωμα θα πλαισιώσουν με τις παρεμβάσεις τους η Πρόεδρος της Ταινιοθήκης της Ελλάδος Μαρία Κομνηνού και ο σκηνοθέτης Κώστας Μαχαίρας Διευθυντής Απόδημου Ελληνισμού της ΕΡΤ. Συντονίζει ο Πρόεδρος της ΕΕN, Άγγελος Κοβότσος.
20:10 – 22:30 Ελίνα Ψύκου | Ειδική προβολή: Αδέσποτα Κορμιά | 110΄
Η Ρόμπιν είναι έγκυος, αλλά δε θέλει να γίνει μητέρα. Η Κατερίνα θέλει αλλά δεν μπορεί. H Κική θέλει απλώς να πεθάνει με αξιοπρέπεια. Όμως η άμβλωση, η εξωσωματική γονιμοποίηση και η ευθανασία αντίστοιχα δεν είναι νόμιμες στις χώρες τους. Τα Αδέσποτα Κορμιά εξερευνούν τη σωματική αυτονομία σε μια Ευρώπη, όπου επιτρέπεται να ταξιδέψεις, να εργαστείς, να καταναλώσεις ελεύθερα αλλά όχι απαραίτητα να ζήσεις ή να πεθάνεις όπως επιθυμείς.
Παρουσία της σκηνοθέτιδας. Θα ακολουθήσει Q&A.
22:30 – 23.30 Άντα Πίτσου | Αποχαιρετισμός : Ξαφνικά η μνήμη άρχισε να θυμάται | 40΄
Η διακεκριμένη ψυχοθεραπεύτρια Τούλα Βλαχούτσικου, πλέον κατάκοιτη και με άνοια, όταν αρχίζει να χάνει τη μνήμη της αποφασίζει να γράψει ένα βιβλίο με ιστορίες για τη μνήμη. Είκοσι χρόνια αργότερα, η κόρη της, η οποία έχει αναλάβει τη φροντίδα της, κάνει μια ταινία βασισμένη σε αυτές τις ιστορίες, αλλά και σε συνεντεύξεις ανθρώπων που τη γνώριζαν προσωπικά. Μια ταινία για την άνοια, την φροντίδα, το τραύμα και τη στοργική σχέση μητέρας και κόρης.
Παρουσία συντελεστών. Θα ακολουθήσει Q&A.
Παρασκευή 27/09
18:00 – 20:00 Σεμινάριο Φωτογραφίας από τους Ιωάννη-Χριστόφορο Γεωργούτσο και Carlus Munyoz.
“Μέσα από τα μάτια του Διευθυντή Φωτογραφίας”
Ποιος ο ρόλος του Διευθυντή Φωτογραφίας στο Ντοκιμαντέρ; Δυο έμπειροι και καταξιωμένοι διευθυντές φωτογραφίας, ο Κάρλος Μουνιοζ και ο Χριστόφορος Γεωργούτσος θα μιλησουν για την ιδιαιτεροτητα του DoP στο ντοκιμαντέρ μέσα από αποσπάσματα πρόσφατων ντοκιμαντέρ και θα παρουσιάσουν τις προσωπικές τους εμπειρίες.
20:00 – 21:40 Βλαδίμηρος Νικολούζος | Η Χώρα των Λησμονημένων Τραγουδιών | 93΄
Η Χώρα των Λησμονημένων Τραγουδιών είναι ένα ντοκιμαντέρ που πραγµατοποιήθηκε, μέσα από μια συλλογική δημιουργική συνεργασία μεταξύ του Deep Forest Foundation και των κοινοτήτων ιθαγενών, που κατοικούν στο δάσος του Αμαζονίου. Σκιαγραφεί στιγμές από την ζωή και τις τελετουργικές πρακτικές, των Kaxinawa huni kuin, Awa, kayapo, Matis, enawene nawe και shipibo, Μέσα από έναν αρχαίο μύθο θεογονίας που διατρέχει την ταινία ως επαναλαμβανόμενο μοτίβο αφήγησης, κανείς μπορεί να βυθιστεί στον ιδιαίτερο πολιτισμό τους και τα κοσμολογικά τους οράματα, συνδέοντας ταυτόχρονα, το παρελθόν και το παρόν τους, μέσα από ένα σπάνιο φωτογραφικό αρχειακό υλικό του 20ου αιώνα.
Παρουσία συντελεστών. Θα ακολουθήσει Q&A.
21:40 – 22.10 Ειρήνη Τζούλια | Lumen | 20΄
23 Ιουλίου 2018. Στην περιοχή της Ανατολικής Αττικής ξεσπά η δεύτερη πιο φονική πυρκαγιά στην Ιστορία του 21ου αιώνα. H προσωπική απώλεια συντίθεται με την συλλογική καταστροφή, σε ένα ημερολόγιο εξαϋλωμένων τοπίων, θραυσματικών μαρτυριών και εικόνων που αναζητούν μετατραυματικά λίγο φως.
Παρουσία της σκηνοθέτιδας. Θα ακολουθήσει Q&A.
22:10 – 23:40 Χρήστος Αδριανόπουλος | Στον Ουρανό του Τίποτα με Ελάχιστα | 71΄
Υπήρχαν στιγμές που έκλεινα την πόρτα και ερωτήματα πλημμύριζαν το μυαλό́ μου. Ένα από αυτά ήταν όσο ισχυρό χρειαζόταν για να ανοίξω την κάμερα. Αγαπιούνται; H Νότα και ο Ηλίας είναι ένα ηλικιωμένο ζευγάρι που ζει σε διαφορετικούς κόσμους. Το μόνο κοινό σε αυτούς τους κόσμους είναι η αργή και δύσκολη αποσύνθεση του μυαλού και του σώματος.
Παρουσία συντελεστών. Θα ακολουθήσει Q&A.
Σάββατο 28/09
18:00 – 18:35 Νικόλας Παπαδημητρίου | Omi do | 26΄
Πλησιάζοντας την όγδοη δεκαετία της ζωής του, ο Δημήτρης Ομηρίδης συνεχίζει και γυμνάζεται καθημερινά διεκδικώντας ένα υγιές και δυνατό σώμα. Παράλληλα, διατηρεί μια σχολή γυμναστικής στο κέντρο της Αθήνας, όπου φίλοι και μαθητές έρχονται σε επαφή με την ιδιαίτερη φιλοσοφία του και πρακτική εκγύμνασης του σώματος που ο ίδιος αποκαλεί Omi-do. Κινηματογραφώντας την καθημερινότητα του Δημήτρη στην σχολή του, η ταινία αναδεικνύει τις δυνατότητες αντίστασης στο αναπόφευκτο της φθοράς και της γήρανσης κατά την τρίτη ηλικία.
Παρουσία συντελεστών. Θα ακολουθήσει Q&A.
18:35 – 19:05 Βαγγέλης Πυρπύλης | Ο Τελάλης | 20΄
Ο ηθοποιός Τάσος Κορόζης ζει στην επαρχιακή πόλη του Αγρινίου. Μετά την οικονομική κρίση, οι λιγοστές ευκαιρίες να εργαστεί ως ηθοποιός δεν αρκούν πλέον για να βιοποριστεί. Έτσι δραστηριοποιείται επαγγελματικά στην ανακοίνωση γεγονότων και εκδηλώσεων μέσω μεγάφωνων τοποθετημένων στο ρετρό αυτοκίνητό του, διαφημίζοντας εκδηλώσεις και πανηγύρια.
Παρουσία συντελεστών. Θα ακολουθήσει Q&A.
19:05 – 19: 35 Νικολέτα Λεούση | Άσκοπη Μετακίνηση 19΄
Το Μάρτιο του 2020 το παράθυρο του βλέμματος μου στένεψε. Η ζωή της πόλης σχεδόν σταμάτησε. Απαγορεύτηκαν οι άσκοπες μετακινήσεις και σταμάτησε η λειτουργία των κινηματογράφων. Δεν ξέρω τι μου λείπει πιο πολύ, το σινεμά ή μια άσκοπη μετακίνηση; Ευτυχώς η οικογένειά μου συμφώνησε να “παίξει” λεωφορείο και να τους κινηματογραφήσω. Προσωπικές ιστορίες αναμειγνύονται με ιστορικές επαναστάσεις ή μια ταινία που φαντάζομαι ενώ βρίσκομαι στο λεωφορείο;
Παρουσία συντελεστών. Θα ακολουθήσει Q&A.
19:35 – 22:00
Επίσημος προσκεκλημένος Eyal Sivan: προβολή & Masterclass
Eyal Sivan | Γιάφα, ο μηχανισμός του πορτοκαλιού | 89’
Η βραβευμένη ταινία αφηγείται με ποιον τρόπο το περίφημο πορτοκάλι της Γιάφα, προϊόν των αραβοεβραικών καλλιεργειών της Παλαιστίνης, με τον κατάλληλο μηχανισμό, σβήστηκε αθόρυβα από τη λαϊκή μνήμη με την ίδρυση του κράτους του Ισραήλ το 1948.
Masterclass από τον επίσημο προσκεκλημένο της γιορτής μας, τον πολυβραβευμένο σκηνοθέτη Eyal Sivan, ο οποίος μέσα από το έργο του ασχολείται κριτικά με την εβραϊκή του κληρονομιά, αλλά και με την απάνθρωπη γενοκτόνα πολιτική κατά του Παλαιστινιακού λαού.
22:00 – 23:40 Φιλ Ιερόπουλος | Avant – Drag | 92΄
Το Avant-Drag! βάζει στο προσκήνιο δέκα drag performers που αποδομούν το φύλο, την εθνικότητα, και τις πολιτικές ταυτότητας, ενώ ταυτόχρονα αντιμετωπίζουν την αστυνομική βία, την τρανσφοβία και τον ρατσισμό της ελληνικής κοινωνίας.
Παρουσία συντελεστών. Θα ακολουθήσει Q&A.
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Γίνε μέλος στο κανάλι μας στο Viber
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος